بازگشت درس تعلیم و تربیت اسلامی به منظورآشنایی و فهم تربیت اسلامی است. در طی این دوره دانشجویان با مفهوم انسان در قران، مفهوم تربیت در اسلام، اهداف، مبانی، اصول، روشها و مراحل تربیت در اسلام آشنا می شوند. این درس برای دانشجویان کارشناسی ارشد پیش بینی شده است.
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
آدرس ایمیل: safaei_m@scu.ac.ir | مرتبة علمی: استاد | نام و نام خانوادگی استاد: مسعود صفایی مقدم |
نیمسال تحصیلی: 98-99 | گروه: علوم تربیتی | دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی |
تعداد واحد:2 | نام درس: تعلیم و تربیت اسلامی | دورة تحصیلی: ارشد |
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: درس تعلیم و تربیت اسلامی به منظورآشنایی و فهم تربیت اسلامی است. در طی این دوره دانشجویان با مفهوم انسان در قران، مفهوم تربیت در اسلام، اهداف، مبانی، اصول، روشها و مراحل تربیت در اسلام آشنا میشوند. این درس برای دانشجویان کارشناسی ارشد پیش بینی شده است. |
هدف کلی: آشنایی دانشجویان با - آشنایی با مفهوم انسان در قران، آشنایی با مفهوم تربیت در اسلام، اشنایی با مفهوم تربیت، اهداف، مبانی، اصول، روشها و مراحل تربیت در اسلام.
- توانایی درک و فهم مفهوم انسان، مفهوم تربیت، اهداف، مبانی، اصول، روشها و مراحل تربیت.
- توانایی تجزیه و تحلیل مفاهیمی همچون انسان، تربیت و غیره
- توانایی نقد و بررسی اصطلاحات مهم و کلیدی فصول کتاب
|
اهداف یادگیری: - آشنایی با مفهوم انسان در قران، آشنایی با مفهوم تربیت در اسلام، اشنایی با مفهوم تربیت، اهداف، مبانی، اصول، روشها و مراحل تربیت در اسلام.
- توانایی درک و فهم مفهوم انسان، مفهوم تربیت، اهداف، مبانی، اصول، روشها و مراحل تربیت.
- توانایی تجزیه و تحلیل مفاهیمی همچون انسان، تربیت و غیره
- توانایی نقد و بررسی اصطلاحات مهم و کلیدی فصول کتاب
|
رفتار ورودی: گذراندن درس تعلیم و تربیت اسلامی |
مواد و امکانات آموزشی: وایت برد. |
روش تدریس: روش تدریس به صورت گفت و گو و بحث و مباحثه دو طرفه بین استاد و دانشجویان است.. همچنین از دانشجویان خواسته می شود تا در ارتباط با فصول درس هریک فصلی را انتخاب و کنفرانس دهند. |
وظایف دانشجو: حضور فعال و به موقع در کلاس درس انجام تکالیف مربوط به درس شرکت فعال در مباحث کلاسی ارائه کنفرانس کلاسی |
شیوه آزمون و ارزیابی: فعالیت های کلاسی کیفیت ارائه کنفرانس تکالیف کلاسی در طول ترم آزمون پایان ترم |
منابع درس: نگاهی دوباره به تربیت اسلامی(جلد اول)،(1385). دکتر خسرو باقری، انتشارات مدرسه منابع فرعی: مبانی تربیت از نگاه امام سجاد(ع)، (1386). دکتر مسعود صفایی مقدم، نشر رسش. |
هفتة یکم (23/6/98 تا 29/6/98) آشنایی با دانشجویان و بیان اهداف و کلیات درس و بررسی رفتار ورودی دانشجویان |
هفتة دوم (30/6/98 تا 5/7/98) فصل اول: توصیف انسان در قران (نگاهی تحلیلی و نگاهی ترکیبی) |
هفتة سوم (6/7/98 تا 12/7/98) ادامه فصل اول: توصیف انسان در قران (نگاهی تحلیلی و نگاهی ترکیبی) |
هفتة چهارم (13/7/98 تا 19/7/98) فصل دوم: مفهوم شناسی درباب تربیت |
هفتة پنجم (20/76/98 تا 26/7/98) ادامه فصل دوم مفهوم شناسی درباب تربیت |
هفتة ششم (27/7/98 تا 3/8/98) فصل سوم: اهداف تربیتی |
هفتة هفتم (4/8/98 تا 10/6/98) فصل چهارم مبانی، اصول و روش های تربیتی |
هفتة هشتم (11/8/98 تا 17/8/98) ادامه فصل چهارم مبانی، اصول و روش های تربیتی |
هفتة نهم (18/8/98 تا 24/8/98) ادامه فصل چهارم مبانی، اصول و روش های تربیتی |
هفتة دهم (25/8/98 تا 1/9/98) ادامه فصل چهارم مبانی، اصول و روش های تربیتی |
هفتة یازدهم (2/9/98 تا 8/9/98) ادامه فصل چهارم مبانی، اصول و روش های تربیتی |
هفتة دوازدهم (9/9/98 تا 15/9/98) ادامه فصل چهارم مبانی، اصول و روش های تربیتی |
هفتة سیزدهم (16/9/98 تا 22/9/98) ادامه فصل چهارم مبانی، اصول و روش های تربیتی |
هفتة چهاردهم (23/9/98 تا 29/9/98) فصل پنجم: مراحل تربیت |
هفتة پانزدهم (30/9/98 تا 6/10/98) ادامه فصل پنجم: مراحل تربیت |
هفتة شانزدهم (7/10/98 تا 13/10/98) ادامه فصل پنجم: مراحل تربیت |